Klasicismus
(1750-1820)
Stav společnosti:
- hlavní myšlenkový proud osvícenství (důraz na rozum)
- návrat přírodě (Rousseau [Ruso])
Charakter hudby
- melodie jednoduchá, zpěvná, pravidelně členěná
- kontrast (silně; tempo pomalu;rychle)
- pevný notový zápis
- zjednodušení harmonie, zřetelné stanovení jedné hlavní myšlenky
Hudební formy:
symfonie
4 věty: 1. Allegro
2.Andante
3.taneční )menuet)
4.Allegro
smyčcový kvartet
-4 věty
-pro 2 housle, violu a violončelo
koncert pro sólový nástroj a orchestr (3 věty)
sonáta
-3 nebo 4 věty
-pro sólový nástroj
opera
balet
melodram
-hudba 1 mluvené slovo
Sonátová forma
-způsob organizace hudebního materiálu vnitřní organizace jedné věty
-jedna věta má tři části: 1.expozice (převede 2-3 odlišná témata)
2.provedení (práce s tématy)
3.repríza (témata se objeví znovu v hlavní tónině)
- tuto strukturu mají vždy první věty a někdy i čtvrté věty
operní forma
Christoph Willibald Gluck
- požadoval sepjetí opery s literární předlohou, zrovnoprávnění všech složek
ČESKÝ KLASICISMUS
a) domácí tvorba
František Xaver Dušek
-s manželkou Josefínou o Mozarta za jeho pobytu v Praze (vila Bertramka)
Václav Jan Tomášek
-významný klavírní pedagog
Jakub Jan Ryba
-učitel v Rožmitále
-autor slavného díla Česká mše vánoční „Hej mistře“
b) zahraniční tvorba
(česká hudební emigrace)
1.Manheim
-mannheimská škola (propracovala se dynamika, 4 větost symfonie, struktura sonátové formy)
Jan Václav Stamitzt
2.Paříž
Jan Ladislav Dusík
-významný klavírní virtuóz
-turné po Evropě
Antonín Rejcha
-profesor pařížské konzervatoře
-mezi žáky patřili: Gounod (gunód) a Berlioz (berlióz)
3. Německo
Jiří Antonín Benda
-tvůrce melodramů
4.Itálie
Josef Mysliveček
-tvůrce oper
-„božský čech“
SVĚTOVÝ KLASICISMUS
tzv. 1.Vídeňská škola
Joseph Haydn (josef hajdn)
-narozen 1732 zemřel 1809 ve Vídni
-rodina koláře, hudby milovná rodina, obec Roran blízko Maďarských hranic
-jako dítě byl sboristou v chrámu sv. Štěpána ve Vídni, po ztrátě hlasu vyloučen, živořil, příležitostně si vydělával, v hudbě byl samouk
-Ve 27. letech se stává kapelníkem u hraběte Morzina (morcina,zámek v Dolní Lukavici u Plzně)
-o 2 roky později 1761 se stal kapelníkem nejbohatšího uherského magnáta Esterházyho
-jeho dvůr měl i vlastní operu, po smrti knížete byl finančně zajištěn
-podnikl 2 cesty do Anglie, obdržel čestný doktorát v Oxfordu, slavil úspěchy tvořil vrcholná díla
-přátelil se s Mozartem
-učitel Beethovena
-otec smyčcového kvartetu např. skřivánčí, císařský
-napsal 104 symfonií: Lukavická
12 Londýnských (S úderem kotlů, S vířením kotlů)
Na odchodnou
-hudebníci pomalu odcházejí během poslední věty až na konec tam zbydou 2 houslisté, chce naznačit, aby je na Vánoce pustil domů
Oratoria
-Stvoření, Čtvero ročních období
instrumentální koncert (pro housle, klavír, violončelo, trubku)
1811-založena pražská konzervatoř, nejstarší v Evropě
Wolfgang Amadeus Mozart
(1756 Salzburg – 1791 Vídeň)
-otec Leopold Mozart byl dvorní kapelní v Salzburgu, pečoval o jeho hudební vzdělání
-v 5. letech hrál výborně na cembalo, housle, první skladatelské pokusy
-se svojí starší sestrou Marií Annou a otcem podnikaly turné po Evropě (Vídeň-Marie Terezie, Itálie, Londýn)
-v 7.letech vycházejí skladby tiskem
-ve 13.letech napsal 1.operu
-ve 14.letech řídil operu v Miláně
-slouží v Salzburské kapele u arcibiskupa, službu nenávidí a proto se r.1781 nechává vyhodit a čeká na lepší nabídku z Vídně – ta ale nepřijde
-Vídeňské publikum Mozartově hudbě nerozumí
-úspěchy v Praze s operou Figarova svatba, Pražané si u něj objednávají operu Don Giovanni (premiéra 29.10.1787 v Nosticově divadle - Stavovské)
-byl ubytován na Bertramce u Duškových v Praze, pro Josefínu píše operní árie
-dluhy, špatní zdravotní stav, životospráva, vedli k předčasné smrti, pochován ve společenském hrobě
Zachováno 626 děl:
-45 symfonií (Pražská, Velká, Jupiter)
-sólové koncerty (klavír, housle, dechové nástroje, kombinace nástrojů)
-serenády (Malá noční hudba)
-sonáty (Turecký pochod)
-smyčcové koncerty (23)
-Opery (Únos ze serailu, Figarova svatba, Don Giovanni, Kouzelná flétna)
-mše (Rekviem; Requiem-mše za zemřelé, nedokončil)